Pages

Wednesday, June 29, 2011

gigi gugu gaga

Assalamualaikum.. Bismillahirrahmanirrahim...


Makan sudah, Asar pun sudah... Alhamdulillah (segala pujian hanya untuk Allah)... Masa tengah siang-siang lada kering (ayah nak masak asam pedas), ada iklan kat TV pasal colgate plax...perasan tak yang dia dok kumuh-kumuh sepanjang hari.. hehe, memang betul iklan ni buat lawak.... teeth care punye pasal...betullah tu..s emua manusia perlu menjaga kebersihan.. gigi ke,rambut ke,telinga ke,ape ape ke..sebab bila bersih,badan sihat..kan..hygiene! hygiene!

Tapi...tapi.....
Apa kata QH kita tentang hal ni? Adakah muslim takde rujukan dalam hal ni? eh, mana boleh... sedangkan hal kita membuang air pun QH kita ada bagi tips, takkan hal simple sepeti menggosok gigi tidak tersenarai...kan kan... emppph...bayangkan keadaan ni....

#1
MSLM a : Assalamualaikum, jom kita pergi surau.....

MSLM b : Emmm errrr..... ente ni tak gosok gigi seminggu ke.... taknalah gi surau dngn ente.

#2
MSLM a : Salam, petang-petang ni eloklah kita pergi jogging drpada hang dok pikiak bnda bukan-bukan kat bilik tuh, mai mai...

MSLM b : oooo okey, jom-jom (dalam hati : pehhhhh mulut die! gua tak kisah nak perli-perli gua, tp adik gua pun reti gosok gigi la bro)

#3
MSLM a : Encik, nak mintak tolong, mustahak ni, toilet kat mana...? (kebetulan disuatu tempat yang bising dan terpaksa berbisik-bisik brulang kali)

MSLM b : emm tandas? kat hujung tu je... (dalam hati : takyah lah ulang banyak-banyak kali)

Pengajaran kat sini bukan lah orang yang nak buat baik tak gosok gigi la...bukan...kome ni....Saya nak cakap kat sini, andai kata dalam satu keadaan tuh kita terpaksa berkomunikasi sama ada dalam konteks mengjak ajak ayam, perbualan harian, menyoal manusia, atau ape-ape pun keadaan, byangkan kalau nafas kita berbau, atau mulut tidak dalam keadaan bersih.... ini mengundang fitnah kepada agama....dan memalukan diri kita jee.. takkan nak bermonolog sepanjang hari jak??? mana bisa sih.....

Dari Abu Hurairah ra,Rasulullah SAW bersabda : Kalau aku tidak khuatir menyusahkan orang beriman atau umatku, nescaya akan aku perintahkan untuk menggosok gigi setiap kali bersolat. (Muslim:252)
bangun pagi, gosok gigi, seperti dalam, hadis Nabi.. lalalala

Saya ada juga amalkan ini, Alhamdulillah, solat pun bertambah khusyuk, nafas, insyaAllah lalat masih hidup bila lalu depan...bukan ape, tu secara logik la... waktu pagi bfore Subuh kita dah start misi gosok gigi, (lepastu memng tak ngantuk la kan), then pagi gi keje....sampai lunch...lpas lunch biasenya solat zuhur,sblum zuhur kita gosok lg....tu klau kita ikut hadis... :) pas tu ptg...masa Asar, masa Maghrib dan Isyak, time nak tidur... memang betullah Islam ni jaga kita...apatah lg kebersihan.....ni baru bab gigi..hehe, terharunya...

Ini berdasarkan hadis dari Hudzaifah RA dia berkata :
Adalah Rasulullah SAW apabila bangun daripada tidur di waktu malam, Baginda SAW membersihkan mulutnya dengan bersiwak (gosok gigi). (Sahih Muslim:255)

Jadi pengajaran kali ni, JOM GOSOK GIGI SECARA GUGU DAN GAGA :) Semoga mulut dan hati kita sentiasa wangi&suci! Amin, insyaAllah..

QH itu ialah qudwah hasanah (contoh terbaik kita siapa? mestilah Dia....TCO : Muhammad s.a.w.)

jika anda rasa blog ini membantu, sebarkan lah kepada manusia lain juga. insyaAllah. semoga Allah bersama kita.

0 tazkiyah & taujih: