Pages

Tuesday, May 3, 2011

macho dan hanco? kesian?

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum w.b.t (senyum sampai ke telinga). perlu ke?

Tajuk nampak dogmatik.sebenarnya tidak.
Seperti rakan-rakan yang lain, pastinya awal-awal bulan ni dah dihantui bayangan exam yang ngeri? dan mendebarkan. takpe. biasanya orang cakap, study untuk exam. habis exam, habis lah ngerinya. kan kan kan. takpe takpe. tunggu-tunggu.

sebenarnya, final exam bg semester 2 baru bermula. hari ni la hari pertamanya. hari ini. sila lah percaya.  kena buat majlis kesyukuran ke? oh tak perlu rasanya. jadi, sementara masih fresh ayat-ayat yang ada dalam buku Edexcel Biology tu, sudilah kiranya saya berkongsi sedikit ilmu setelah lebih kurang 9 bulan menceburkan diri dan berkecimpung serta terjebak dalam dunia bidang perubatan ^^.


yeah!
 penyakit ateroman (ultraman-ceh kau jangan bergurau). eh silap. atheroscelerosis. sahabat pernah dengar tak tentang penyakit ini? penyakit ini pada kebiasaanya sangat berkait rapat dengan penyakit darah tinggi dalam salur darah. kita boleh concludekan sebagai salah satu punca berlakunya kematian. death? yes, death.

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan. Barangsiapa mengikuti langkah-langkah setan, maka sesungguhnya setan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan mungkar." (surah An Nur 24:21)

Atheroscelerosis boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti kandungan kolestrol yang tinggi dalam makanan, kandungan LDL (low density lipoprotein) yang mengandungi saturated fat yang tinggi dalam makanan, merokok, stress, genetik, umur dan jantina. Selain kematian, kehadiran atheroschelerosis juga boleh mnyebabkan coronary heart disease (penyakit salur darah yang melibatkan jantung) seperti myocardial infarction (sakit jantung), aneurysm (massive internal bleeding) dan lumpuh. serta buta.

"Maka apakah kamu mengira bahawa kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?" (surah Al-Mukminun 23:115)


aneurysm - artery bulges and can burst
 macho tapi hanco
nine out of ten people needing heart bypass surgery are smokers. (data from work done by Professor Patrick McBride and his team in US). for instance, studies found that some of chemicals found in tobacco smoke can damage the lining of arteries, making build up of plaque more likely. Smoking alco cause artery to narrow, raising boleed pressure and increasing the risk of cardivascular disease (penyakit melibatkan salur darah) including the atheroscelerosis.

sekarang bayangkan!
saya tak menyindir, macho tapi hanco. tapi saya cakap yang realiti. orang-orang cakap merokok tu macho. ye tak? ye ke tak? ok. tapi saya kata tak.
dan yang saya maksudkan hanco disini bukan mamat tu tak guna. maaf, kasar. hanco yang saya tekankan disini lebih menjurus kepada cardiovascular system seseorang yang semakin hancur / musnah / punah / porak poranda / kacau bilau / hiruk pikuk dan seantero dengannya.


saluran darah manusia yang semakin sempit mananti waktu untuk pecah dek tekanan yang terlalu tinggi.
 malu bukan? mari kita mengucapkan Nauzubillah (mohon dijauhkan) bagi sesiapa yang belum terjebak dalam lembaran noda hitam ini. Alhamdulillah. marilah kita ucapkan Astaghfirullah bagi sesiapa pula yang sedang berhajat mahu melakukan perbuatak agak terkutuk itu. pesanan saya dan kami, tinggalkanlah walaupun payah.

kebelakangan ni, bukan sahaja laki yang merokok, malah ada juga kaum wanita yang me'macho'kan diri dengan menghisap sebatang, berbatang-batang rokok. Wahai wanita yang dimuliakan Allah,yang dinaikkan darjatnya ketika zaman Nabi, marilah kita kembali ke dalam diri kita masing-masing. kita bakal mengandungkan Zuriat Islam. kita bakal melahirkan Duta Islam. kita bakal membesarkan dan mendidik para pencinta Islam dan Ilahi. jadi, marilah kita menjadi wanita sejati. marilah. its never too late.

ingatlah selalu ayat cinta Allah, "perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji pula. sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik pula..." (surah An Nur 24: 26) like.
kita mengharapkan jejaka yang baik,yang beriman, yang penyayang, justeru itu, ia sepatutnya bermula dengan diri kita. dekatkanlah diri kepada Allah. insyaAllah. yakinlah dengan Nya. :)  


Duta Islam
 "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang bertaqwa." (surah Al Furqan 25:74) like like like.

apabila saya menaipkan itu ini dan mengupdate velog, saya secara langsung mengingatkan diri saya juga kerana saya sendiri tidak sempurna. sama-samalah kita berkongsi ilmu. saya bukan mahu menunjukkan saya ini baik, tapi saya ingin mendapatkan redha Ilahi agar ilmu yang saya miliki ini dapat dikongsi bersama dan kebaikannya dapat dirasai semua manusia. itu yang saya harapkan - redha Allah.

stress in study?
who we are? most of us will say loudly, IM STUDENT and at last........sigh. tired. in my opinion, if we say that IM MUSLIM Wa MUKMIN, we should never give up and do not feel empty in this life.
sekadar berkongsi cerita, nak dengar ke? hehe.
sejak masuk 'alam' kolej ni, baru lah jumpa dengan bermacam-macam student yang berlainan bidang. memang jumpa. mcm saya fokus dalam bidang perubatan, sahabat saya yang agak rapat juga dalam bidang petroleum engineering. walaupun kami masih dalam foundation, skop pembelajaran juga berlainan.


pilihan ditangan. nak gunakan untuk kebaikan Islam atau sebaliknya.
 cuma pernah sekali bertanya dia tentang disease yang budak ALM (alevelmedicine) belajar, tahu tak pasal itu-ini. dia kata, "kite bukan budak medik, mana tahu sangat". akhirnya kami gelak dan saya malu sendiri. malu saya ada dua sebab. 1) nampak sangat tak setadi. hihi 2) ha, inilah yang ingin saya tekankan. saya dapat konklusikan bahawa, setiap pelajar tu dah membuat pilihan sendiri untuk setadi di jurusan yang mana satu.

jadi, sangat rugilah kalau kita tak dalami benda tu betul-betul dan gunakan untuk masyarakat Islam dan bukan Islam kelak. masyarakat! contohnya saya, saya insyaAllah akan meneruskan degree medic, jadi saya perlu berazam untuk tidak menuntut ilmu kerana exam. saya menuntut ilmu kerana Allah, kerana ilmu itu jalan dan alat untuk beribadat kepada Dia. saya suka pesakit? dan penyakit. jadi, Allah dah campakkan minat itu dalam diri saya. Im grab that. Thanks Ya Allah. like. tunggu saya jadi doktor ya.

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,

Salam, majHR 2011.

jika anda rasa blog ini membantu, sebarkan lah kepada manusia lain juga. insyaAllah. semoga Allah bersama kita.

4 tazkiyah & taujih:

q said...

tapi cmne nak kata stadi kerana Allah.susah tau.sb rata2 kata, ak stadi seb nnti sng dapt kerja,duit,hidup kurg susah..cmne ek?

husna rosleli said...

salam..insyaAllah, betul lah tu ada duit, hidup pun tak melarat. kan ada satu doa tu, "Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung padaMu dari kekafiran dan keFAKIRAN..." check almathurat balik. tu satu, lagi satu betul juga tujuan kalau ada duit banyak, kita boleh balas jasa ayah ibu, bersedekah, membayar zakat dan tak menjadi SAMPAH MASYARAKAT. bukanlah habiskan duit untuk keduniaan sahaja. dalam satu niat tu, kita panjangkan niat untuk Allah. contohnya, bila kita belajar pandai2, kita cemerlang, kita tak menjadi fitnah kepada agama. lagi, bila kita menjadi orang hebat dalam masyarakat kelak, senanglah kita menyebarkan Islam tu. tak gitu, azhar? *semoga manfaat* kalau kurang faham, tanyalah lagi. Menuntut ilmu itu adalah fardu bagi setiap Muslim (riwayat Muslim) :) -husna rosleli

q said...

ok.mksdnya, kita kata niat kita belajar supaya hidup masa depan snang n x mudah ditindas agama lain?macam tu lebih kurg?n dapt bntu saudara seislam?

husna rosleli said...

insyaAllah. bila Kita (ISLAM) mahu naik? jomlah generasiku! :)
kerana dengan ilmu kita mmpu mengubah dunia seisi (insyaAllah jika Allah izinkan)
semoga manfaat ^^. insyaAllah, rujuklah ustaz untuk mndptkn lbh keterangan sbg petunjuk jalan kehidupn. Ameen~