Pages

Wednesday, September 21, 2011

rentetan HANTU BONCENG, blog semakin kerap dijenguk..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum....

Cómo está usted? wahhh ini gara-gara lecturer math yg suke menamatkan kelas dengan bahasa pelik-pelik.. eceh.. padahal sepnyol atau jepun je yg dia ckap... 理解できますか?(google-kalau salah marah google). Alhamdulillah kali ini dapat mengupdate blog di restoran berhampiran kolej kami.. yang paling hampir dengan hati. Izan sahabat baik suka makan disini... dekat dan ada wifi..Alhamdulillah.. kebelakangan je kerap dtg sebab berokben sudah tak berfungsi...


insyaAllah apa khabar iman saya? anda? bukankah sejak kebelakangan ini banyak perihal yang berlaku.... orang kata, hantu bonceng ada buat silap besar, betul ke.. WallahuAlam sebab saya kalau boleh nak jaga hati dari menonton rancangan-rancangan yang melalaikan.. Alhamdulillah takde tv laktu. baguih (: ALAMAK, nanti org kata saya kolot dan menipu, huhu takpela, insyaAllah saya berusaha menjaga hati ini dari perkara yg melalaikan.. kadang-kadang benda simple mcm ni lah yang membawa keruntuhan akhlak ummah yang tercinta.... (berfikir)
Alhamdulillah ni waktu Dhuha (: jom ke surau walau anda ada 5 minit gap antara kelas.

Alhamdulillah malam tadi amat indah, bukan kerana dapat dating dan pegang tangan. tidak! ada 3 orang yang tepong (telefon) saya.. seronok.. tiga-tiga merupakan sahabat lama yang dah lama tak dihubungi.. Ya Allah... meruntun hati kerana terlalu rindu- ada kawan yang ikhlas bersahabat dengan kita.. yang menerima kekurangan kita, menyokong kita di belakang, menasihatkan kita dan sentiasa mendoakan kita.. sweet kan.. salah seorang dari mereka, senior di MRSM Muar dulu... sekarang beliau di UPM... siapa sangka, masih berhubung.... banyak yang diceritakan.... biasa lah, umur dah nak menjangkau 20-an cerita yang paling common sangat diungkapkan ialah pasal kahwin.

Kak Ikha bukan calang-calang orang.. dlu beliau BWP that is Badan Wakil Pelajar.. dulu beliau ni garang sikit dengan saya so tak rapat sangat. hehe. perasaan je tuh.. cumanya yela, tak sangka.. mcam- mcam yang tak disangka.. hehe.. nak cite ke.. takpela.. yang penting katanya, "ada jodoh tak kemana". Begitulah kebiasaannya orang yang meletakkan taqwa sebagai panduan utama, sering menjadikan hati sebagai 'besi'... mencari peluang untuk bermujahadah sentiasa kepada Allah.. amin.. dan... insyaAllah Allah akan menemukan jalan untuk mempermudahkan jalan taqwa tersebut...

Allah S.W.T berfirman di dalam AlQuran :
"...barang siapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya, dan Dia memberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya..." (Surah AtTalaq 65 : 2-3)

Tertarik dengan bertawakal, adakah sebagai bertawakal sahaja? usaha mu mana? ingatlah... "syariatullah tanpa sunatullah ibarat zikir tanpa fikir".. Syariatullah - yang ditetapkan dan dijanjikan Allah.. Sunatullah pula ialah hukum alam.. that is law of nature.. siapa yang usaha akan dapat... begitulah... tapi.... rezeki di tangan Allah.... Diri ini sendiri masih kurang berusaha, Ya Allah kau jua yang beri kekuatan dan kau jua yang beri nikmat.. Korang pernah tak duduk sebentar, memikirkan .. berapa banyak nikmat yang Allah dah beri.. kalau saya, memang ngaku.....banyak sangat...tapi kadang-kadang sering tertewas juga dalam pujuk rayu makhluk Tuhan yang digelar Setan. Allahuakbar..

"pain is a form of defence"
Because of one of my important person in my life fell ill last few days, i think this is a best medium i can tell him that Allah loves you. "pain is a form of defence". Its actually gives you time to recover.. Remember Allah always.. (':

Syukur pada Allah yang menemukan aku kepada jalan ini, memberi cinta di hati untuk menerokai bidang perubatan.. insyaAllah ada perkongsian menarik yang ingin dikongsikan... hari ini studi pasal tulang.. (ortopaedic-bahasa medic). best la mcam minat pulak tulang-tulang ni.. sebenarnya saya baru tahu yang dalam tulang tu ada satu lubang (sepanjang tulang) sebagai ruang untuk darah.. yang korang dok panggil bone marrow tu...... tempat hasilkan darah-darah.... saya pong baru tahu.. hehe.. gelak buat malu (:

ball and socket joint
ada satu jenis joint dalam badan kita ni panggilnya ball and socket. hehe. macam lucu kan.. macam main-main pulak... tempatnya seperti di bahu... boleh pusing 360 darjah.. lepas tu sir ada cerita pasal ball and socket ni.. pasti kami sekelas tak dapat melupakan.. hehe.. ade sorang kawan sir lepas 3minggu treatment untuk dislocation tulang bahu ni, turun padang untuk main bola katanya... tiba-tiba tulang tangan tu macam tercabut keluar.. lepas tu dia cepat-cepat masukkan balik tulang tangan dia kat joint bahu tu.. hehe (sekelas gelak besar) org yg suka exaggerate kelucuan dalam imagination mcm saya ni mula la fikir yg kelakar gila. hua hua hua. tak dapat bayangkan macam mana orang tuh.... oke banyak gelak, hitamkan hati.. (': ketawa smpai menangis..

lastly, promote TERASING!

Aqilah Solehah yang memperkenalkan pada diri ini...
try baca jom! especially untuk................ hehe takde sape-sape.. semoga la mendapat manfaat tau dan ingat Allah selalu....

"rentetan HANTU BONCENG, blog semakin kerap dijenguk.." untuk memperbaiki diri dan menjadi sub-unit ummah yang terbaik..salam ((:

0 tazkiyah & taujih: