Pages

Monday, November 15, 2010

bersyukur kah ?

Bismillahirahmanirrahim.


Allah Azza Wa Jalla telah berfirman :

Ertinya : "...Sedikit di antara hamba-hamba Ku yang bersyukur." (Surah As-Saba' : 13)
                                                         ada ayah .
                                                 ada ibu .
                                                  ada adik beradik .
                                             
  
Ada kaitan kah? 
Allah Taala memberikan keluarga ini sebagai penenang hatiku di dunia.. Alhamdulillah setiap kali pulang ke rumah, seperti memasuki syurga (syurga Allah lebih lebih lebih indah-ingin ku jejaki nya). Bukannya kerana material lah, tetapi mungkin, ibarat langit yang biru  ehh! mungkin mendapat ketenangan disitu, Alhamdulillah.. 


*ayah.
segarang seorang ayah,selembutnya hati ayah.(ayat bila dh lama tinggalkan hukum D-M sekolah menengah)
semalam, ada sedikit salah faham, mmg sy yg slah. dan, sy rasa  malu.. dulu, sy sering mengungkapkan maaf apabila membuat kesalahan. tapi, egokah aku sekarang. Astaghfirullah. ayah going back home at evening after servive his car, kira lepas 24 jam, (rekod baru jangka masa untuk meminta maaf) sy pn beranikan diri untuk berhadapan ayah-guru disiplin. Dia hanya senyum.. Dia juga mungkin tergelak dalam hati, who knows? takpe, sy tahu ayah pun mungkin ada rasa bersalah, smpaikan malam tu, ayah msk sambal sotong. sotong-sotong akan berada di rumah saya apabila saya pulang.. in conclusion, inilah kasih sayang seorang ayah.. bersyukurkah husna?


*ibu.
kalau sy cakap ibu juga garang, anda percaya? (memang garang). takpe. ada natijahnya. looks, apa jadi pada saya. Alhamdulillah. Dialah kawan sy sejak lahir. selalu je bisik-bisik zikir mengingat Allah kat telinga untuk bagi tidur. selesanya. sampai dh besar pun, sering bisik-bisik nasihat sampai ke hati, cewahh. adakah husna telah bersyukur?


*humaira (akak).
nama pun akak. tahu-tahu je lah. HIHI. baru - baru ini, cehh. dia dapat kad jemputan kahwin tau, dia sangat suprise lah kononya.. dalam hati dia mesti berhajat tu. tak banyak, sikit kan? kan? takpelah kak. lepas ni kau pulak yang akan buat aku rasa lebih bersyukur. maknanya, tiada makna. 


*ahmad danial.
*ahmad dhiyaudhin.
*hur 'ain.
tiga bawah tu semua adik.adik-adik macam fan bila akak ni balik, mesti keromon macam semut kat gula. sekejap je dengan hrapan akak dia bawak jajan. tak lah dik. dulu bolehla, sekarang akak bwak mercdeces harapan. HEHE.


jadi nak cakap sikit : institusi keluarga sangat penting.
bersyukurlah dengan segala apa yang telah diberi Allah.. apabila sorang dh takde, sama ke? ke masa tu baru nak bersedih mengenangkan dosa yang dilakukan? lain rasanya............ 
hormati ayah, hormati ibu, sayangi ayah, sayangi ibu, lepas ni *ayah n umi mertua pulak. ehh!
tak perlu cari ketenangan di luar, sinar kebahagian itu ada di rumah, yang ada ayah, ibu, adik beradik yang mengamalkan ajaran Islam sepenuhnya insyaAllah. sungguh berkilau ! Allahuakbar. 


semoga keluarga menjadi penyuntik mujahidin.
Allah berfirman, ertinya : "Hendaklah tiap-tiap orang memerhatikan apa yang diusahakannya untuk esok (Hari Kiamat)." (surah Al Hasyr : 18) 


be the great, be the winner.
salam, majHR 2010.

0 tazkiyah & taujih: