Pages

Friday, June 1, 2012

CCTV Allah

Bismillahirahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Akhowat disayangi lillah~


Subhanallah.
"Dunia ini ibarat bayang-bayang. Kalau kita kejar dia, dia akan lari. Kalau kita lari daripada dia, dia akan ikut" (Faham dalam-dalam).
Astagfirullah.
Mari kita beristighfar pada Dia, atas segala dosa yang kita dah buat. Setiap manusia, lebih-lebih lagi, saya yang menulis ini. Setiap manusia, tidak lepas dari cengkaman dosa samada sedar atau tidak sedar. Namun, fitrah setiap manusia ingin bertaubat. Fitrah manusia inginkan kebaikan yang berterusan. Ye dak?


Masya Allah. UTEM, Melaka.
Memang secara lumrahnya, manusia sentiasa inginkan sesuatu yang nampak didepan mata. Secara zahir. Betapa pandangan manusia itu mampu mengubah atau menguatkan kepercayaan dalam diri setiap manusia. Tapi iman mengajar kita sebaliknya. Iman mengajar kita untuk percaya pada benda yang sebahagiannya tidak kelihatan (ghaib). Allah ghaib. Allah tidak kelihatan. Namun, ada ayat yang turun dari Allah membuat hati kita berbunga-bunga sambil mata berair. 


"Sesungguhnya orang-orang yang takut kepada Tuhannya yang tidak terlihat oleh mereka, mereka memperoleh ampunan dan pahala yang besar."                          
                                                                                    (Surah Al Mulk 67:12)

Jadi, kehidupan di dunia ini, banyak lah yang akan menguji keimanan kita itu. Dan seharusnya, kita perlu tahu, hidup didunia yang penuh dengan cctv Allah ini, hanyalah ujian dan seharusnya kita melakukan amalan yang terbaik di mata Dia. Saya lagilah bertambah-tambah kena. Dan cctv yang filemnya hanya boleh ditayangkan dan dimainkan secara live di Padang Mahsyar kelak.


Cerita iman (Contoh situasi yang boleh dikaitkan dengan iman)


"Eh asal pulak kereta lane sebelah ni dem dem lampu?"
"Mungkin ada rodblok kot kat depan, bro"


"Bro, kawan aku cakap memang kat depan ada polis"
"Oh yeke? aku punya kereta ni, lampu brek tadak, lesen, rodtek ofkoslah dah mati"
"Ohoi, pusing lah!"
"Em, takpelah!"
"Gila ke???"


Keadaan sebegini memang bukan lumrah sebagai seorang manusia. Kalau ada peluang, ofkos kita dah cabut ye dak? Pemandu ni sepatutnya, bila dah tahu kat depan tu ada rodblok, dengan keadaan kereta yang serba serbi tak cukup syarat,lumrahnya, mesti cari 1001 alasan nak uturn kan? kan? (oh cakap sorang-sorang rupanya). Beginilah antara kisah jika pemandu itu tidak PERCAYA akan adanya rodblok di depan!


Begitu juga. Kita sejak lahir ataupun sejak bangku sekolah rendah, dah diingatkan dengan "eh, nanti akan ada hari pemeriksaan amal"! Ehm, dah dewasa sikit, "anak umi, nanti bila kita mati, akan ada Hari Kiamat". Tapi tak tahu apa masalah nya pada kita, atau pada environment kita, kenapa kita still buat dono je kan? Saya pun terkadang lupa. Tapi, iman di hati akan membuatkan kita terus bersiap sedia untuk menghadapi hari tersebut, jika kita percaya, secara lumrahnya, secara fitrah manusia.


Arghhhh!

Tetapi saban hari, kita sering disogokkan dengan "eh mana adalah hari-kiamat ni"/ "eh, hidup kat dunia ni sekali je"/ "eh, ala nanti aku bertaubat lah. enjoy dulu"/ "em, saya gay saya ok". Huhu. Takut tak? saya lebih-lebih takut. Iman hari ini pun dipinjamkan sementara oleh Allah. Ya Allah, berikan kami kekuatan untuk memelihara iman ini. Kekalkan iman kami.


Tetapi, yang paling saya geram, dan mungkin juga ramai orang geram, argggggh. Barat selalu cakap yang ABOVE 18, you can do anything! arghhhhh. Padahal lepas akil baligh lah kita kena tanggung dosa sendiri. Arghhhhh! Allah.


"Yes it's easy to blame everything on the west 
When in fact all focus should be on ourselves"

Erk. Wallahualam.
Salam.
hauraffna.
Shah Alam.

0 tazkiyah & taujih: