Pages

Friday, June 8, 2012

titipan dari hati ke hati buat Emalina

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Adikku Emalina yang dikasihi kerana Allah...

Mungkin di saat ini, Allah yang Maha Mengetahui itu tahu bahawa dirimu telah layak di uji, dan dirimu kuat serta mampu mengahapinya.. 

Adikku,
Akak pernah terdengar sebuah hadis tentang air mata.. Akak tahu, tika ini, mungkin dirimu sering ditemani air mata, yang tidak henti-henti menitis... Kelopak matamu sering bergelumang air mata suci.. yang menangis kerana takutkan Ilahi.. 

"Daripada Ibnu Abbas r.a katanya, aku telah mendengar Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda; “Dua (jenis) mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka: Mata yang menangis akibat ketakutan kepada Allah dan mata yang tidak tidur berjaga di jalan Allah.” (At-Tirmizi)."

Subhanallah, adikku, rupanya dalam diam, diri akak ini mencumburui dirimu, kerana dirimu diuji, dan ternyata peluang besar dirimu untuk lebih dekat dengan Dia..


Adikku yang disayangi fillah,
Membuang duri nikmat itu ternyata amat memedihkan.. Namun akak hanya mampu menasihati, semampunya.. Ibarat doktor yang melakukan pembedahan, mereka buat yang semampunya, tapi, yang menahan sakit, yang melalui sakit, yang rasa bagai ajal dihujung dahi, ialah diri sendiri juga..


Adikku yang dikasihi fillah,
percayalah 'ubat bius' itu hanya mampu diperoleh daripada Allah. Dia yang memiliki segala ubat sembuh itu..Ubat bius yang mampu menenangkan, yang memberi kekuatan, yang membangkitkan keimanan, yang memberi erti kehidupan dan yang menyambung nyawa.


Adikku yang juga dirindui fillah,
InsyaAllah, selepas melangkah keluar dari 'operation theatre' (OT) ini, semoga roh dan semangat baru, mengalir dalam dirimu.. Menjadi serba kuat dan super duper menjalani kehidupan.. Dekatkan dirimu dengan Penciptamu, pasti Dia menurunkan sebanyak-banyaknya rahmat dan kasihNya dari langit. Namun, pasti sesekali dirimu akan jatuh, fahamilah, itu hanya sementara ketika dirimu melalui saat fisioterapi hati.


"Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya maka sungguh, syurgalah tempat tinggalnya."       (Surah AnNazi'at 79:40-41)

Semoga dirimu terus kuat dan percayalah... ada sesuatu yang lebih 'awesome' yang dirimu akan jumpa di tren ini yang semakin hari, makin ramai penumpang, walapun tiketnya teramat mahal ^^


Buat santapan siang dan malam (lirik)


Semakin jauh ku dari-Mu
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku
Oh, Tuhan Yang Maha Pengasih
Siapalah diriku di pandangan-Mu

Semakin cuba ku dekati
Semakin kuat pula Kau mendugai aku
Oh, Tuhan Yang Maha Sempurna
Kerdilnya diriku di hadapan-Mu

Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini
Ya Allah Kau Maha Pengampun

Di bayangan mentari aku kealpaan
Dusta dunia penuh kepura-puraan
Di kala dini hari aku kepasrahan
Mendamba jernih embun kasih sayang-Mu Oh Tuhan

Andainya dihitung amalanku
Belum pasti dapat ku hampiri gerbang syurga-Mu
Oh Tuhan Yang Maha Pemurah
Hindari diriku dari siksa-Mu…

Kasih sayang-Mu Tuhan 
Itu yang ku dambakan 
Dengan rahmat-Mu ampunilah diriku..


Salam.
hauraffna.
Shah Alam.

0 tazkiyah & taujih: